Efter inseminationen

Når sæden er lagt op ved din livmoderhals, svømmer sædcellerne selv ret hurtigt det sidste stykke gennem livmoderen og æggelederen, hvor de forhåbentlig møder ægget. Når sædcellerne er dér, kan du røre dig og dyrke motion som du plejer.
Du har mulighed for at ligge og hvile lidt efter inseminationen, hvis du ønsker dette.

Sæden, vi bruger, er vasket inden inseminationen (IUI-READY). Dette er for at fjerne bakterier og antistoffer fra sædvæsken. Men hverken sæden eller livmoderhalsen kan steriliseres. Der er derfor altid en lille risiko for at inseminationen kan forårsage en infektion i livmoderen. Symptomer på infektion er smerter i underlivet, feber, øget udflåd og blødning. I tilfælde af tegn på infektion, skal du søge lægelig bistand med henblik på eventuel behandling.

Graviditetstest

Du kan tage en graviditetstest, hvis du ikke har fået menstruation 14-16 dage efter inseminationen. Uanset resultatet skal vi vide det, så vi beder dig om at maile eller ringe til os, når du ved om du er gravid eller ej. Vi har pligt til at underrette sædbanken og Sundhedsstyrelsen om graviditeter fra de enkelte donorer, så det kan undgås, at for mange bliver gravide med samme donor.

Vær opmærksom på at hvis du har taget en ægløsningssprøjte forud for inseminationen, kan den vise falsk positiv ved en graviditetstest, hvis denne gøres for tidligt.

Har du er menstruation, der er anderledes end den plejer, så hav altid i baghovedet at man faktisk godt kan være gravid, selvom man har en menstruationslignende blødning.