Undersøgelser forud for insemination

Inden du begynder selve inseminationsprocessen på Gaia Graviditetsklinik, skal du testes for: Chlamydia, Hepatitis B & C og HIV. Svar på disse prøver skal foreligge, inden vi kan inseminere dig. Derudover anbefaler vi en almindelig gynækologisk undersøgelse med celleskrab fra livmoderhalsen og gerne test for Gonoré..

Kønssygdomme

Nogle kvinder kan have underlivsinfektioner, som ikke giver symptomer. Det kan være Chlamydia, Gonore eller andre bakterieinfektioner. Hvis en kvinde har infektion og bliver insemineret, kan det medføre spredning af bakterierne. Spredningen sker via æggelederne og ud i bughulen. I bughulen ligger vitale organer, som lever og tarme, og en infektion hér kan i yderste konsekvens medføre, at du bliver alvorlig syg. Derfor skal du podes hos din læge eller gynækolog for Chlamydia og gerne Gonoré inden du insemineres. Resultatet af podningen skal du skrive på skemaet med dine øvrige oplysninger samt medbringe dokumentation herfor.

Du skal under hele forløbet være meget varsom med dine seksuelle udfoldelser i forhold til smitterisiko. Ved usikker sex – også med partnere du har tillid til – er der altid risiko for at bakterier overføres. Hvis du i inseminationsforløbet bliver usikker på, om du kan være smittet med kønssygdomme, er det vigtigt, at du får taget nye prøver, før du fortsætter med at blive insemineret. Vi har tillid til, at du passer på dig selv, og at du selv påtager dig ansvaret for at være smittefri i inseminationsforløbet.

Undersøgelse for fosterskadelige infektioner

Disse undersøgelser er ikke nødvendige i forhold til inseminationsprocessen, men da infektionerne kan medføre risici for fosteret under graviditet, anbefaler vi, at du undersøges..

Røde hunde

Røde hunde eller Rubella er en meget farlig infektion at få, hvis man er gravid, da den kan give alvorlige fosterskader. Men efter indførelsen af MFR-vaccinationsprogrammet er Røde hunde næsten udryddet. Hvis du er i tvivl om din immunstatus, kan du rådføre dig med din egen læge. Bliver du vaccineret, skal der gå minimum 3 mdr. inden du kan blive insemineret. Du kan læse mere om røde hunde her.

Parvovirus (lussingesyge- den 5. børnesygdom)

De fleste har haft denne sygdom som børn og er derfor immune. Sygdommen huserer hyppigst blandt børn indtil 12 års alderen. Hvis du arbejder med børn, eller har børn i børnehave, kan du tale med din læge om din immunstatus. Er du ikke immun, skal du i din graviditet være opmærksom på, at du ikke er i tæt kontakt med børn, der har sygdommen. Du kan læse mere om Parvovirus her.

Toxoplasmose

På vore mormødres tid advarede man gravide kvinder mod at røre ved råt harekød, som man troede kunne medføre fosterskader. Fejlagtigt troede man, at omgangen med råt harekød gav ”hareskår”, altså læbe-gane-spalte hos barnet. I dag ved vi, at toxoplasmose er en lille snylter, der har katten som hovedvært og kan overføres til mennesket via kattens afføring. Det mærker vi normalt ikke noget til, men man fraråder gravide at ordne kattebakken, fordi man ved, at sygdommen ad den vej, kan overføres til fosteret. Det betyder ikke, at du skal skille dig af med katten, blot at du skal tænke lidt mere over din kontakt med katten. En blodprøve kan vise om du er immun overfor toxoplasmose. Immuniteten betyder også, at du ikke kan overføre sygdommen til dit foster. Du kan læse mere om Toxoplasmose her.

Listeria

Listeriainfektion er en bakteriel infektion, der kan forårsage abort/dødfødsel under graviditeten eller fødsel af børn med sepsis/meningitis.
Man anbefaler gravide at undgå upasteuriseret mælk, eller ost fremstillet af upasteuriseret mælk. Du kan læse mere om Listeria her.

Ultralydskanning

Det er ikke nødvendigt at få foretaget ultralydskanning, før du starter inseminationsprocessen. Alligevel vil vi anbefale, at du får foretaget en ultralydsskanning, inden du starter. Den kan vise, om der er normale forhold i livmoderen og æggelederne. Skanningen kan også vise, om der er muskelknuder eller polypper (udvækster) i livmoderen. Polypper og muskelknuder er godartede, men kan hindre graviditet og fjernes forholdsvis let operativt.

Røntgenkontrastundersøgelse, HSG (hysterosalpingografi)

Hvis du tidligere har haft underlivssygdomme, f.eks. Chlamydia, og selvom du er blevet behandlet for sygdommen, vil vi råde dig til at få lavet en HSG før du starter med insemination. Det er desværre sådan, at de fleste infektioner medfører ardannelse eller sammenklæbning af æggelederne, som hindrer at ægget kan passere og mødes med sædcellen. I nogle tilfælde kan et operativt indgreb bedre passagen.

Ved HSG sprøjtes der kontrastvæske op gennem livmoderkanalen og væsken fordeler sig ud i æggelederne. Røntgenbilledet viser, om der er passage gennem æggelederne. Vi vil forberede dig på, at for nogle kvinder er undersøgelsen smertefuld og det er en god ide at tage et par Panodil inden undersøgelsen. Smerterne skyldes, at der skabes et tryk i livmoderen og æggelederne for at få væsken til at fordele sig ordentligt. De millimeter tynde æggeledere er hos nogle kvinder umulige at få udvidet nok til at kontrastvæsken kan fordele sig ordentlig. Derfor kan resultatet af undersøgelsen hos disse kvinder være et falsk negativt billede af forholdene. Hvis du får at vide at undersøgelsen viser, at du har manglende passage i æggelederne, skal du rådføre dig med din gynækolog.

Vandskanning

Hos nogle gynækologer kan du få lavet en vandskanning, som i princippet er det samme som en HSG, men hvor der bruges vand og ultralyd i stedet for kontrastvæske og røntgen.